söndag 1 mars 2009

En fråga!

Har en fråga?

Alla som på något sätt jobbat inom restaurang måste ha upplev detta.

När man går ut bland borden för att plocka in disk, framför allt när man plockar glas, så tar ca 98% av all gäster tag i det glas som de håller på att dricka ur.

-Varför?

Tror de att jag tänker ta deras fulla glas?

Ibland brukar jag ta tag i glaset de håller i och rycka lite, då brukar folk fnittra lite och komma på vad fånigt det är, brukar vara ganska roligt faktiskt.


Är inte så bitter idag!

Hoppas dé e OK

//DBB

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vi tror inte att glaset ska tas ifrån oss, vi vet att det kan hända.

Det händer ganska ofta att man kommer tillbaka från toaletten och det där nästan halvfulla glaset är borta och på vissa ställen räcker det med att man tittar bort vid fel tillfälle för att det ska försvinna.

Den Bittra Bartendern sa...

Förstår, själv brukar jag ge glaset en stund att låta dess ägare komma tillbaka från toa, rökpaus osv.

Det jag var ut efter är den omedvetna eller kanske medvetna reaktionen av folk som sitter vid bordet när man kommer.

Det gör mig inget, det är bara spännande att folk gör så :-)

AndersAnd sa...

Intressant, det är mycket möjligt att jag har gjort så förr då vanan var att man gick på "sämre", snabbpubar där folk i princip bara dök in, slök en öl och sedan sprang vidare. På sådana ställen är det ju vanligare att även personalen jobbar i snabbt tempo och kanske dukar av så fort de ser ut tomt bord. Skulle ett sådant misstag inträffa på en pub/restaurang av någorlunda vettig kvalité så är man väll ganska garanterad en ny öl dock.

Jag brukar roa mig med att observera saker och ting på puben men har inte funderat över detta. Ska för skojs skull kolla noga nästa gång jag befinner mig smuttandes i ett hörn på favoritpuben.

Martin sa...

Jag brukar flytta på mitt glas när personalen kommer. Dock beror det på att det brukar vara överjävligt fullt med glas på bordet när vi har suttit där ett tag (8 pers x 2-3 öl = massa glas) och man vill underlätta glasplockandet för den som jobbar. Vet när man själv jobbade att man råkat välta ut ett och annat glas då det var fullt på borden.

Anonym sa...

Jag förstår exakt vad du menar, och äldre människor dom är värst, dom håller glaset för kung och fosterland, förstår inte att dom inte fattar den gyllene regeln, plocka aldrig ett glas med dryck i ....(om man nu inte vet hur länge de stått där etc) Men håller med till fullo, de är rätt komiskt, men mest irriterande faktiskt. och då lär man ju jävlas o rycka i glaset.

mistlur sa...

om alla bartendrar var som du och lät glasen stå så skulle reflexen aldrig kommit till, men på vissa ställen känns det mer som en sport att se hur fulla glas man kan ta från en kund. och då bildas även den fördomen att alla bartendrar är likadana, eller åtminstone att vi inte tar chansen att ta reda på hurdana ni är. å andra sidan, hur många andra än svenskarna skulle "uppröras" av en sådan sak att bli av med en halv öl?

skön blogg.