fredag 19 december 2008

Jag gör detta för att bevara min mentala hälsa

December är stressig och påfrestande för alla, och jag menar inte att mina problem är jobbigare än någon annans. MEN jag måste hitta något forum att ventilera min frustration över mänsklighetens dumhet.
Om man aldrig har jobbat på krogen så kommer man nog inte riktigt att förstå min blogg, och det ska ni nog vara tacksamma för. För det vi upplever hittar man nog inte riktigt på någon annan arbetsplats. Alla jobb i servicebranschen är såklart snarlika, men på krogen är ju folk dessutom berusade. Jag kan tänka mig att jobba på ett dagis där alla barn tycker att de alltid har rätt kan komma ganska nära vad jag upplever varja kväll på mitt jobb!

Jag vet att det är självvalt och oftast tycker jag att det är roligt och stimulerande, men december kan nog ta knäcken på vem som helst.

För då kommer de..............Julbordsgästerna, företagsfesterna, kompisgängen, de ensamma själarna, ja alla helt enkelt.
De väller in när dörrarna öppnas, de möblerar om, de beklagar sig över priserna, att stolarna inte tilräkligt bekväma, att det är för varmt, för kallt, att det är för trångt............. och det kanske stämmer, men ni har ju alltid ett val! Ni kan ju gå någon annanstans om det inte passar, jag kan inte det. Jag måste stå där och lyssna på ert gnäll, dessutom så måste jag vara trevlig och tillmötesgående, för enligt er så betalar ju ni min lön! Ååhhhh vad jag är trött på den kommentaren. Nej det är min arbetsgivare som betalar min lön och en missnöjd gäst då och då kan de leva med.
Jag ska berätta en liten hemlighet för er alla krogbesökare:
KUNDEN HAR INTE ALLTID RÄTT!!!!!!!!!!!!!

Bara för att man betalar för sig så är det inte OK att bete sig hur som helst. Folk har ganska dålig självuppfattning när de har druckit. Speciellt (detta kanske uppfattas som fördomsfullt, men det är hur JAG upplever det) personer av något högre ålder, ca 45-55+. De kanske var partyprisse/partyprinsessa numrero uno när de var unga, men nu har de skaffa hus barn och hela kittet och är ute på krogen ca 3-4 gånger per år var av vid två tillfällen är det företaget som bjudet, och då gller det ju att passa på , eller hur! Dessa personer blir allt som oftast något för berusade(läs as packade), högljuda och ganska pinsamma dessutom. Dessa personer upplever oftast sig själva som festens mittpunkt, höjdpunkt och stämmningshöjare.......... och sen kommer kallduschen..........de blir nekade i baren! Vem blir jag då? Den omtänksamma bartendern som följer svenska alkohollagen, ELLER den jävla idioten som sabbar deras fest? Lägg till detta att jag säkert är 15-20år yngre än gästen.( Jag är 31, tycker själv att det räknas som vuxen). Att bli nekad av en sådan liten snorunge som jag är tydligen det värsta de någonsin har varit med om. Själv har jag varit med om mycket värre saker......... att min pappa dog i cancer t ex.
Jag har väldigt svårt att tro att mitt nekande av mer alkohol är det VÄRSTA de varit med om. Det är tydligen också OK att förklara detta högljutt för bartendern och alla som råkar stå i närheten vilken idiot jag är, att de känner min chef, de har själva jobbat i servicebranschen osv, osv, och att jag borde skaffa mig ett annat jobb. Denna sorts verbala påhopp lever jag med i princip om inte varje dag så åtminstone varje helg.

TÄNK om jag hade betett mig likadant på deras arbetsplats!?!??Tänk att kliva in på banken och högljutt klagat över att man inte blev beviljad ett lån, svära åt banktjänstemannen och prata så upprört att man till och med spottar lite på honom, hur tror ni det hade gått??
Tydligen så är det lugnt att vara hur otrevlig som helst mot barpersonalen, men om jag så ens yppar ett ord tillbaka, så borde jag se sig om efter ett annat jobb? Jag får inte ihop den matematiken.
Visst jag är där för att servera och vara trevlig, men jag är ingen livegen slav. Det är inte OK att bete sig hur som helst.

Jag hade önskat att man nu i julbordens tid hoppade över den där sista nubben, lät bli att spy i papperskorgen på krogens toalett, kanske inte skrika så högt när man pratar och inte ta pengarna som ligger på bardisken för det är dricks till personalen.
En liten sista förmaning: det är inte mitt fel att du har haft en dålig dag!

Laters/ DBB

4 kommentarer:

Fredrik sa...

Härligt inlägg, jag förstår vad du menar, jag tycker inte det är så illa just där jag jobbar (Dahlberg/Gastro) i Helsingborg, men visst stöter man på idioter ibland, framförallt under julborden när företaget bjuder ut sina anställda.

Ser fram emot att följa din blogg mvh Fredrik

Gyllenbock sa...

Intressant blogg! Måste säga att jag beundrar er som jobbar inom krognäringen.

Själv gillar jag att gå på krogen, men brukar nästan alltid bege mig hemåt rätt tidigt på kvällen, har svårt för alla dessa fyllon.

Anonym sa...

Nu jobbar jag på restaurang och min sambo på bank, och tro mig, det händer även där. Hon har blivit både spottad på (JA!!), hotad, skriken på etc.

Håller annars med dig..

Den Bittra Bartendern sa...

Till Anonym,

Ja servicebranchen är nog lika frustrerande på krogen, banken, matbutiken osv. tog banken som ett exempel för jag trodde folk kanske kunde bete sig där, men tydligen inte ;-)